pac-man

22/ 05/ 1980 | Pac-Man

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 22 Μαΐου 1980, γεννήθηκε η πιο διάσημη φιγούρα στην ιστορία των videogames, ο Pac-Man. Το παιχνίδι θρύλος, με ήρωα ένα «smiley» που τρώει κουκίδες και τέσσερα φαντάσματα που προσπαθούν να τον πιάσουν. Πέρα από τις κουκίδες που πρέπει να φάει ο Pac-Man σε κάθε πίστα, το απλοϊκό αυτό videogame, διαθέτει επιπλέον τέσσερα «power pills» που δίνουν τη δυνατότητα για λίγο χρόνο να αντιστραφούν οι όροι και ο κυνηγημένος να γίνει κυνηγός, ενώ σποραδικά εμφανίζονται διάφορα μπόνους στο κέντρο της πίστας που προσφέρουν έξτρα πόντος αν φαγωθούν από τον Pac-Man. Σαν σήμερα λοιπόν, πριν 32 χρόνια, η Namco εγκαθιστά το πρώτο arcade Pac-Man στο λόμπι μίας αίθουσας κινηματογράφου του Τόκυο.

Tο όνομα του Pac-Man προέρχεται από την ιαπωνική έκφραση paku-paku, που αποτελεί παρήχηση για το μάσημα, ενώ ονομαζόταν Puck-Man στην αρχική έκδοση. Η ιδέα για τον Pac-Man ήρθε στον δημιουργό του, Τόρου Ιουατάνι, στη θέα μίας μισοφαγωμένης πίτσας. Ένα χρόνο μετά τη γέννησή του, απέκτησε και ταίρι, μέσα από το ομώνυμο παιχνίδι arcade, Ms.Pac-Man, Αποτέλεσε ένα από τα πιο γνωστά σύμβολα της κουλτούρας της δεκαετίας του ’80 και η πιο αναγνωρίσιμη φιγούρα του gaming παγκοσμίως.

Τα φαντασματάκια διαθέτουν κι αυτά παρατσούκλια, ενώ το καθένα διαθέτει τη δική του «συμπεριφορά». Ο Blinky (κόκκινο) επιλέγει την μικρότερη διαδρομή προς τον Pac-Man, ο Pinky (ροζ) κινείται κυκλωτικά για να βρεθεί μπροστά από τον Pac-Man, ο Inky (γαλάζιο) κινείται προς τυχαίες κατευθύνσεις και κάνει απότομες αλλαγές, ενώ ο Clyde (πορτοκαλί) είναι το πιο… αφηρημένο και τείνει να απομακρύνεται.

Αν και θεωρητικά το παιχνίδι ήταν φτιαγμένο για να παίζεται χωρίς τέλος, ένα bug περίοριζε τον συνολικό αριθμό πιστών στις 255. Το λεγόμενο τέλειο σκορ (3.333.360 πόντοι) που επιτυγχάνεται όταν ολοκληρώσει κάποιος όλες τις πίστες, τρώγωντας όλες τις κουκίδες και όλα τα bonus, επετεύχθη για πρώτη φορά από τον Μπίλι Μίτσελ, το 1999, μέσα σε ένα εξάωρο παιχνιδιού.

Η επιτυχία του Pac-Man με αριθμούς

  • Μέσα σε 18 μήνες από την εμφάνισή του πωλήθηκαν 450.000 arcade cabinets.
  • Τα συνολικά κέρδη από τη σειρά παιχνιδιών Pac-Man ξεπερνούν τα 2,5 δισ. δολάρια έως τα τέλη των ’90s
  • Ο Pac-Man εμφανίζεται σε 30 επίσημα spin-offs του αρχικού τίτλου και δεκάδες ανεπίσημα
  • Βρίσκεται στο Νο 1 της Killer List of Videogames
  • 94% των Αμερικανών αναγνωρίζει τη φιγούρα του Pac-Man.
  • Το single «Pac-Man Fever» πούλησε περισσότερα από ένα εκατ. αντίτυπα το 1982
  • Ενα από τα τρία εκθέματα videogames του Σμισθόνιαν.