esrb

31/ 07/ 1994 | ESRB

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 31 Ιουλίου 1994, η IDSA (Interactive Digital Software Association), σήμερα ESA (Entertainment Software Association), προτείνει ένα σύστημα καταλληλότητας των video games με βάση το περιεχόμενό τους, ώστε να απευθύνεται το καθένα στο σωστό ηλικιακό κοινό. Το σύστημα αξιολογούσε το περιεχόμενο με βάση το επίπεδο της βίας, της γλώσσας και του γυμνού. To Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, και αφού η περνάει η σχετική νομοθεσία στο αμερικάνικο Κογκρέσο, ιδρύεται γι’ αυτό το σκοπό το ESRB (Entertainment Software Rating Board).

Τη δεκαετία του 1990, κι ενώ αναπτύσσεται ραγδαία η τεχνολογία των γραφικών, η απεικόνιση των παιχνιδιών γίνεται ολοένα και πιο ρεαλιστική. Παιχνίδια όπως τα Doom, Mortal Kombat και Night Trap, απεικονίζουν πολύ ωμά, σκηνές βίας και σεξ. Ήδη έχουν αρχίσει να σχηματίζονται οι πρώτες προσπάθειες ταξινόμησης των παιχνιδιών με βάση την καταλληλότητά τους, στα πρότυπα της βιομηχανίας του κινηματογράφου, με διάφορα αυτόνομα σχήματα όπως το VRC (Videogaming Rating Council) της Sega και το 3DO Rating System.

Το 1994 ιδρύεται η IDSA, μία εμπορική συμμαχία αμερικάνικων εταιρειών κατασκευής παιχνιδιών (σ.σ. και εταιρειών εκτός ΗΠΑ, που όμως διέθεταν αντιπροσώπευση εκεί). Πέρα από την οργάνωση της εκδήλωσης Ε3 για την προώθηση των video games, η ΙDSA αναλαμβάνει και την πρωτοβουλία ηλικιακής αξιολόγησης των παιχνιδιών που κατασκευάζουν τα μέλη της ένωσης, προϊόν της οποίας είναι το ESRB. Για την ιστορία, η IDSA μετονομάστηκε σε ESA το 2003, και σε αυτήν συμμετέχουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές, όπως Atari, Capcom, Disney Interactive Studios, Eidos Interactive, Electronic Arts, Konami, Microsoft, Midway Games, Namco Bandai Games, Nintendo, Sega, SCEE, Take-Two Interactive, THQ και Ubisoft.

Αρχικά, το σύστημα ταξινόμησης του ESRB είχε πέντε επίπεδα: Early Childhood (πρώμιμη παιδική ηλικία), Kids to Adults (παιδιά ως ενήλικοι), Teen (έφηβοι 13+), Mature (ηλικίες 17+) και Adults Only (μόνο ενήλικοι). Αργότερα προστέθηκαν κι άλλες κατηγορίες, όπως φαίνεται στη συνέχεια. Οι ενδείξεις αυτές τοποθετούνται υποχρεωτικά στις συσκευασίες των παιχνιδιών της αμερικάνικης αγοράς.

Ένα αντίστοιχο σύστημα αξιολόγησης για την ευρωπαϊκή αγορά, είναι το PEGI που ιδρύθηκε το 2003.

Ταξινόμηση ESRB

  • Early Childhood (3-6): Παιχνίδια αποκλειστικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας, στην μεγάλη τους πλειονότητα εκπαιδευτικού τύπου.
  • Everyone (6+): Αντικατέστησε το Kids to Adults το 2003. Παιχνίδια χωρίς σκηνές βίας, κατάλληλα για παιδιά σχολικής ηλικίας.
  • Everyone (10+): Για παιδιά άνω των 10 ετών. Παιχνίδια με καρτουνίστικη κατά βάση απεικόνιση ελάχιστης βίας και αίματος.
  • Teen (13+): Για έφηβους. Παιχνίδια με σχετική βία και αίμα, γλώσσα αργκό η/και παράνομη δραστηριότητα. Απαραίτητη η γονεϊκή συναίνεση.
  • Mature (17+): Ενδιάμεση κατηγορία πριν το ακατάλληλο, με αρκετή βία, αργκό, παράνομη δραστηριότητα ή/και ελάχιστο γυμνό.
  • Adults Only: Ακατάλληλο για ανήλικους. Υπερβολική απεικόνιση βίας ή/και σεξ. Αποτελεί κόκκινη γραμμή για τις περισσότερες εταιρείες.
  • Rating Pending: Σε αναμονή αξιολόγησης. Ένδειξη που μπαίνει σε προωθητικό/διαφημιστικό υλικό, πριν την τελική έκδοση του παιχνιδιού