Richard Garriott (aka Lord British)

Richard Garriott’s Ultima

vinieta-featureΣαν σήμερα, κλείνουν 30 χρόνια από την κυκλοφορία του Ultima II. Του παιχνιδιού που αποτέλεσε αφετηρία για την ιστορική σειρά του πιο διάσημου ως και σήμερα παιχνιδιού ρόλων (RPG) στους υπολογιστές. Μπορεί ο τίτλος που θεμελίωσε τα Ultima, το Akalabeth, να παρουσιάστηκε το 1979, ωστόσο το Ultima II θα πρέπει να θεωρείται το πρώτο εμπορικό (και όχι ερασιτεχνικό) παιχνίδι της σειράς και βέβαια εκείνο που είναι επαρκώς ώριμο για να χαρακτηριστεί το πρώτο πραγματικό Ultima. Πατέρας της σειράς Ultima, ο ιδιοφυής Ρίτσαρντ Γκάριοτ, ή αλλώς Lord British για τους λάτρεις της σειράς.

Με αφετηρία τα 30χρονα του Ultima, το «Σαν Σήμερα…» μεταφέρει σε μετάφραση ένα άρθρο του Dot Eaters για την εικοσαετή συνεχή παρουσία του στον κόσμο των RPG, καθώς και μία συλλογή από βίντεο υπό μορφή αφιερώματος.

Richard Garriott (aka Lord British)

Τέξας, 1977. Ενώ ήταν ακόμη μαθητής γυμνασίου στο Χιούστον, ο 15χρονος Ρίτσαρντ Γκάριοτ γράφει παιχνίδια φαντασίας που παράγονται από το τηλέπτυπο του σχολείου του και γι’ αυτό παίρνει «Α» από τους εντυπωσιασμένους καθηγητές του. Το 1979, κι ενώ εργάζεται part-time σε ένα κατάστημα υπολογιστών, έρχεται σε επαφή με τον Apple ][. Ο Γκάριοτ αποφασίζει να γράψει στην Applesoft Basic ένα παιχνίδι που να βασίζεται στα αγαπημένα του χόμπι: το Dungeons & Dragons και τα βιβλία του Τόλκιν. Το ολοκληρώνει το καλοκαίρι του ’79 και το βαφτίζει Akalabeth. Στο παιχνίδι αυτό, ο παίκτης κινείται σε ένα χάρτη που αποτελείται από σύμβολα ASCII, ολοκληρώνοντας αποστολές που του ορίζει ο Lord British σε ψευδοτρισδιάστατα μπουντρούμια. Το παιχνίδι εντυπωσιάζει τόσο πολύ τους ιδιοκτήτες του καταστήματος, που του προτείνουν να το προωθήσει στην αγορά. Δίνοντας από την τσέπη του περίπου 200 δολάρια για πρόχειρες συσκευασίες, ο Γκάριοτ καταφέρνει να πουλήσει μόλις οκτώ αντίτυπα από το κατάστημα. Ωστόσο, μία από τις κασέτες φτάνει έως την εταιρεία λογισμικού California Pacific, από όπου και τον καλούν να υπογράψει συμβόλαιο για τα δικαιώματα μαζικής παραγωγής. Το παιχνίδι μπαίνει στην αγορά σε μορφή δισκέτας 5,25» και καταφέρνει να πουλήσει 30.000 αντίτυπα. Ο Γκάριοτ δεν είναι ικανοποιημένος από το εικαστικό του περιτυλίγματος και ορίζει τον Ντένις Λιούμπετ να το ανασχεδιάσει. Έκτοτε, ο ίδιος άνθρωπος είναι υπεύθυνος για τα εικαστικά όλων των Ultima, από το πρώτο έως το ΙΧ. Όλα τα παιχνίδια του Ρίτσαρντ Γκάριοτ, αποδίδονται στον Lord British. Ένα ψευδώνυμο που του κόλλησαν οι συμφοιτητές του στο πανεπιστήμιο, λόγω της πολύ σωστής χρήσης της αγγλικής γλώσσας που έκανε ο Γκάριοτ.

Εκείνο το φθινόπωτο, ο Γκάριοτ ξεκινά μαθήματα στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, οπότε και ξεκινά μαζί με τον φίλο του Κεν Άρνολντ να δουλεύει επάνω σε ένα ακόμη παιχνίδι -και πάλι προγραμματίζοντας σε Basic- που το ονομάζουν Ultimatum. Επειδή όμως το όνομα χρησιμοποιείται από ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, κόβουν την κατάληξή του και κρατούν το Ultima. Διαθέτει κυλιόμενα γραφικά δύο διαστάσεων στο στυλ του Akalabeth. Στο σενάριο που εκτυλίσσεται στη μυθική Sosaria, ένας ανώνυμος ήρωας χρησιμοποιεί μαγεία και τη δύναμή του για να σκοτώσει τέρατα που μαστίζουν τους χάρτες της περιοχής. Με αυτόν τον τρόπο μαζεύει εμπειρία και hit points, έως ότου, ισχυροποιημένος, να φτάσει στον τελικό «κακό»: τον μάγο Mondain. Όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 1981 από την California Pacific έκανε ακόμη περισσότερες πωλήσεις από το Akalabeth (σ.σ. η Origin κυκλοφόρησε το 1986 μία αναβαθμισμένη έκδοση του αρχικού Ultima).

Όσο εργαζόταν στο Ultima II το 1981, ο Γκάριοτ παρακολουθεί πολλές φορές την ταινία Time Bandits του Τέρι Γκίλιαμ, από όπου παίρνει και ιδέες για τους χάρτες και το κόνσεπτ του παιχνιδιού. Ο Γκάριοτ εγκαταλείπει την California Pacific και υπογράφει συμβόλαιο με την Sierra για τη διανομή του Ultima II. Ο λόγος: είναι η μόνη εταιρεία που δέχεται να μπει στη συσκευασία του παιχνιδιού ένας χάρτης του κόσμου από ύφασμα. Μία τακτική που θα ακολουθηθεί σε όλα τα παιχνίδια της σειράς. Το δεύτερο Ultima κυκλοφορεί το 1982 για τον Αpple ][ και περιλαμβάνει μία υποτυπώδη διάδραση με τους λεγόμενους non-player characters (NPCs). Επίσης, για πρώτη φορά χρησιμοποιείται γλώσσα μηχανής για την ανάπτυξη τίτλου της σειράς Ultima. Κάτι που αυξάνει κατακόρυφα την ταχύτητα παιχνιδιού.

Πλέον ο Ρίτσαρντ Γκάριοτ ζει βαθιά μέσα στην περσόνα του Lord British και κυκλοφορεί στις επίσημες εκδηλώσεις των παιχνιδιών του με τον πλήρη… εξοπλισμό του: κορώνα, κάπα και μεσαιωνικό σπαθί!

Μετά την κυκλοφορία του Ultima II, ο Γκάριοτ παρατάει τις σπουδές του και πέφτει με τα μούτρα στην εξέλιξη της σειράς. Έχοντας μεταφέρει το Ultima II και στο Atari 800, η Sierra κάνει μία περίεργη πρόταση στον Γκάριοτ για την μεταφορά και στα IBM-PC, η οποία θέτει υπό αμφισβήτηση την κυριότητα των δικαιωμάτων του Ultima. O Γκάριοτ την αρνείται και διακόπτει τη συνεργασία του με την εταιρεία, συστήνοντας την δική του, μαζί με τον αδερφό του και τον πατέρα του, αποκλειστικά για τη διάθεση των νέων τίτλων της σειράς. Η εταιρεία ονομάζεται Origin Systems και το καλοκαίρι του 1983 αρχίζει τη διανομή του τρίτου τίτλου Ultima, Exodus. Για πρώτη φορά ο παίκτης ελέγχει ομάδα τεσσάρων χαρακτήρων, ενώ αλλάζουν εντελώς και τα συστήματα μάχης και μαγείας. Ο παίκτης μπορεί να ζουμάρει στο πεδίο της μάχης και να ορίσει τις κινήσεις καθενός από τους 4 χαρακτήρες σε κάθε γύρο της μάχης.

Αφού υπογράφει συμφωνία για τα δικαιώματα διανομής με την Electronic Arts, η Origin ξεκινά το 1984 να αναπτύσσει το Ultima IV. Το πρώτο από την τριλογία «Avatar«, το οποίο θα αποτελέσει και σημαντική σεναριακή στρογή σε σχέση με την πρώτη «τριλογία» Ultima. Σε αυτό, εισάγεται το σύστημα της «ηθικής», βάσει του οποίου ο παίκτης θα πρέπει να απαντήσει σε μία σειρά ερωτήσεων, για να καθοριστεί ο χαρακτήρας του κεντρικού ήρωα. Αποτελεί την πρώτη φορά που εισάγεται η ιδέα του «alignment» (ιδιοχαρακτήρας) σε παιχνίδι ρόλων για υπολογιστές. Ο κόσμος του Ultima γίνεται πιο ζωντανός και αποκτά μνήμη. Ανάλογα με τη φήμη του παίκτη, υπάρχει π.χ. το ενδεχόμενο ο ήρωας να μη γίνεται δεκτός σε μερικά καταστήματα των πόλεων. Επιπλέον, αντί να περιδιαβαίνει τον κόσμο εξολοθρεύοντας απλώς τέρατα, θα πρέπει να αναζητήσει τους 8 ναούς των λεγόμενων «Virtues» (Αρετές) και να γίνει ένα με αυτές. Το Ultima IV κυκλοφορεί το 1985 και μαζί με το Ultima V του 1988 θα είναι τα τελευταία παιχνίδια σε έκδοση για Apple ][. Από το VI και μετά, τα Ultima αναπτύσσονται αποκλειστικά για PC. Το Ultima VII (σ.σ. και το πιο επιτυχημένο της σειράς, με δύο ακόμη add-ons) θα είναι και το τελευταίο που θα αναπτυχθεί ανεξάρτητα από την Origin το 1992, καθώς την επόμενη χρονιά η εταιρεία εξαγοράζεται από την ΕΑ.

Το Ultima Underworld θα αποτελέσει το πρώτο μεγάλο παρακλάδι της σειράς κι ένα από τα πρώτα 3D παιχνίδια στην ιστορία. Κυκλοφορεί τον Μάρτιο του 1992, προλαβαίνοντας μόλις για δύο μήνες το αντίστοιχου τύπου (3D) Wolfenstein 3D, της id Software. Ούτως ή άλλως, τεχνικά είναι ανώτερο από αυτό, καθώς επιτρέπει στον παίκτη να βλέπει πάνω και κάτω, αποδίδοντας πολύ καλύτερα την τρισδιάστατη αίσθηση του κόσμου.

Το 1997 ο Γκάριοτ θα συνδέσει το όνομά του με έναν ακόμη πρωτοποριακό τίτλο. Σε μία εποχή που το Internet αναπτύσσεται κατακόρυα, και μετά από δύο ολόκληρα χρόνια εξέλιξης, το Ultima Online (UO) θα γίνει το διαδικτυακό παιχνίδι με τον μεγαλύτερο online κόσμο. Σε αυτόν, οι χαρακτήρες που αντιστοιχούν ο καθένας στον αντίστοιχο διαδικτυακό παίκτη μπορούν να κινούνται ελεύθερα και σε πραγματικό χρόνο στον εικονικό κόσμο του παιχνιδιού, να έρχονται σε επαφή με άλλους παίκτες και να συγκροτούν ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν από κοινού να ολοκληρώνουν αποστολές που αποδίδονται από τον ίδιο τον Lord British. Ωστόσο, έως το 1998, η ΕΑ δέχεται βροχή μηνύσεων από πελάτες που ισχυρίζονται ότι το UO δεν επιτυγχάνει σχεδόν τίποτε από όσα υπόσχεται. Ο δικαστικός αγώνας θα ολοκληρωθεί κατόπιν συμφωνίας ένα χρόνο αργότερα, με την εταιρεία να δωρίζει 15.000 δολάρια στο Τεχνολογικό Μουσείο του Σαν Χοσέ, χωρίς ωστόσο να παραδεχτεί καμία από τις κατηγορίες που της αποδόθηκαν από τους μηνυτές.

Μαζί με το Wing Commander του Κρις Ρόμπερτς, η σειρά Ultima απέδωσαν στην Origin μία πολύ ισχυρή θέση στον κόσμο του computer gaming, έως ότου απορροφηθεί από την ΕΑ και τελικά διαλυθεί το 2004. Το τελευταίο μέλος της οικογένειας Ultima, το Ultima IX, θα κυκλοφορήσει το 1999, σηματοδοτώντας μία επιτυχημένη και παραγωγική εικοσαετία για τον Lord British.

Συνέντευξη με τον Ρίτσαρντ Γκάριοτ

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s