Voodoo Graphics

06/ 11/ 1995 | 3dfx Voodoo Graphics

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 06 Νοεμβρίου 1995, η 3dfx Interactive παρουσιάζει στην COMDEX μία από τις πρώτες υλοποιήσεις επιτάχυνσης τρισδιάστατων γραφικών, σε επίπεδο hardware: την Voodoo Graphics. Το πρότυπο της 3dfx θα εκμεταλλευτούν διάσημοι τίτλοι, όπως το Quake και το Tomb Raider, ορίζοντας το 3D gaming ήδη στα τέλη της δεκαετίας του ’90.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 συμβαίνουν τεράστιες αλλαγές στον τομέα των γραφικών των προσωπικών υπολογιστών. Η αρχή έχει γίνει με την επιτάχυνση στα 2D γραφικά, για να πάρουν τη σκυτάλη το 1995 με την ATI Rage και το Virge της S3, τα τρισδιάστατα γραφικά. Ακόμη όμως δεν έχουν αρχίσει να γίνονται εκμεταλλεύσιμες αυτές οι βελτιώσεις σε επίπεδο υλικού, από τους σχεδιαστές παιχνιδιών. Η 3dfx, μπορεί να μην προηγήθηκε στις εξελίξεις, ήταν εκείνη όμως που τις δημιούργησε.

Η πρώτη Voodoo Graphics ήταν μία αμιγώς 3D κάρτα γραφικών. Αρχικά υλοποιήθηκε εμπορικά από τρίτους κατασκευαστές όπως η Diamond.

Η πρώτη Voodoo Graphics που κυκλοφόρησε τον Οκτώβρη του 1996, υπήρξε μία αμιγώς 3D κάρτα, η οποία τοποθετούνταν σε θύρα PCI και απαιτούσε την ύπαρξη απλής κάρτας γραφικών (2D) στο PC. Η κάρτα υλοποιούσε το API (Application Programming Interface) Glide που είχε αναπτύξει η ίδια η 3dfx. Το εν λόγω API αποδεικνύεται στα τέλη των 90s πιο αποτελεσματικό στη απεικόνιση τρισδιάστατων γραφικών και εύκολο στη χρήση από τους προγραμματιστές παιχνιδιών. Αν και βασισμένο στη φιλοσοφία του OpenGL, το Glide είναι πιο περιορισμένο σε έκταση και αποτελεσματικό στην εκμετάλλευση του hardware της εποχής, με αποτέλεσμα να υιοθετηθεί τάχιστα από τους κατασκευαστές. Έτσι, παιχνίδια όπως τα Quake, Tomb Raider και Need for Speed, εκτοξεύουν την τρισδιάστατη απεικόνιση και επιβάλλουν το 3D σε σχεδόν όλα τα είδη gaming. Από την άλλη όμως, η εξέλιξη του OpenGL και του Direct3D της Μicrosoft σε συνδυασμό με τους εγγενείς περιορισμούς του Glide (σ.σ. ο κυριότερος υπήρξε το όριο της παλέτας χρωμάτων στα 16bits), το καθιστούν γρήγορα ξεπερασμένο και ήδη από το 1999 και μετά παύουν να εμφανίζονται 3D games βασισμένα αποκλειστικά σε αυτό.

To Quake 3 υπήρξε σχεδόν συνώνυμο της Voodoo

Η σειρά Voodoo περισσότερο βοήθησε στην εξέλιξη των τρισδιάστατων γραφικών, παρά αποτέλεσε εμπορική επιτυχία. Η ιδιομορφία της πρώτης Voodoo που δεν διέθετε χαρακτηριστικά επιτάχυνσης 2D γραφικών, εξακολούθησε το 1998 και με την Voodoo 2, η οποία, παρόλο που παρουσίαζε ικανοποιητικότατες επιδόσεις στο gaming, απαιτούσε οπωσδήποτε τη συνύπαρξη μίας 2D κάρτας στην καθημερινή χρήση απλών εφαρμογών. Στα τέλη του 1998 η κατάσταση διορθώθηκε αρκετά με την εμφάνιση της 2D/3D κάρτας Banshee, όπου και βασίστηκε η εξέλιξη της τρίτης γενιάς Voodoo. Η Voodoo 3, παρά τον περιορισμό του χρώματος στα 16bits και τον ισχυρό ανταγωνισμό της NVIDIA με την RIVA ΤΝΤ, κατάφερε να αποτελέσει συνώνυμο των πολύ επιτυχημένων First Person Shooters, Quake 3 και Unreal Tournament.

Όσο όμως πλησιάζει η αυγή του 21ου αιώνα ο ανταγωνισμός σκληραίνει και οι GeForce 256 και Radeon παίρνουν το πάνω χέρι στις επιδόσεις. Η 3dfx απαντά το 2000 με την αποτυχημένη hi-end κάρτα γραφικών Voodoo 5 και την πιο προσιτή εκδοχή της Voodoo 4, αλλά η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη. Η Voodoo 5 χρησιμοποιούσε δύο επεξεργαστές (GPU) VSA-100, εξέλιξη της GPU που χρησιμοπoιήθηκε στην Voodoo 3. Το συγκεκριμένο chip υλοποιούσε την τεχνική Anti-Aliasing (σ.σ. θόλωμα των ακμών των αντικειμένων) εκτοξεύοντας την ρεαλιστικότητα στην απεικόνιση των κινούμενων τρισδιάστατων γραφικών. Η διαφορά της πιο φθηνής Voodoo 4, ήταν ότι χρησιμοποιούσε μόνο έναν επεξεργαστή VSA-100. Η «καριέρα» της Voodoo 5 ολοκληρώνεται με την Voodoo 5 6000, η οποία κατάφερε να φτάσει μόνο ως την φάση του πρωτότυπου και ουδέποτε μπήκε στην κυκλοφορία για τεχνικούς λόγους. Αν είχε γίνει κάτι τέτοιο, τότε η 6000 θα ήταν η πρώτη κάρτα γραφικών με τέσσερις επεξεργαστές και 128ΜΒ μνήμης.

Διάταξη δύο Voodoo2 στο ίδιο PC με χρήση SLI. Απαιτούνταν δύο θύρες PCI αντίστοιχα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ειδικά για τις Voodoo 2,  η 3dfx ανέπτυξε πολύ νωρίς το σύστημα SLI (ScanLine Interleave), χάρη στο οποίο μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα δύο κάρτες γραφικών στο ίδιο σύστημα, διπλασιάζοντας (θεωρητικά) τις επιδόσεις, αλλά και ανεβάζοντας τις αναλύσεις, καθώς μοιράζονται εξίσου τα scanlines (γραμμές) της οθόνης σε κάθε καρέ.

3dfx VOODOO

Συχνότητα πυρήνα/μνήμης: 50 MHz
Αριθμός Τρανζίστορ: 1.000.000
Τεχνολογία λιθογραφίας: 0,50 µm
Μνήμη: 2/4ΜΒ EDO VRAM
Bandwidth: 0,8 GB/sec
Fillrate: 50 Mpixels/sec
Interface: PCI
Υποστήριξη DirectX: 3.0

ΜΟΝΤΕΛΑ VOODOO

Μοντέλο
Interface Μνήμη Συχν. Bandwidth Fillrate
Voodoo (10/96) PCI 2/4MB 50MHz 0,8GB/sec 50Mp/s
Voodoo2 (3/98) PCI 8/12MB 90MHz 0,7GB/sec 90Mp/s
Voodoo3
 1000 (3/99) PCI/AGP2x 8/16MB 125MHz 2,0GB/sec 125Mp/s
 2000 (4/99) PCI/AGP2x 16MB 143MHz 2,3GB/sec 143Mp/s
 3000 (4/99) PCI/AGP2x 16MB 166MHz 2,7GB/sec 166Mp/s
Voodoo4
 4500 (10/00) PCI/AGP4x 32MB 166MHz 2,7GB/sec 332Mp/s
Voodoo5
 5500 (6/00) PCI/AGP4x 64MB 166MHz 2,7GB/sec 664Mp/s