Sinclair C5

10/ 01/ 1985 | Sinclair C5

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 10 Ιανουαρίου 1985, παρουσιάζεται στο κοινό ένα πολύ πρώιμο μοντέλο ηλεκτρικού «αυτοκινήτου» που έμελλε να αποτελέσει το «ανέκδοτο» του Sir Clive Sinclair. Μπορεί ο δημιουργός του Spectrum να ήταν διάσημος αλλά και αγαπητός κατά τη δεκαετία του ’80. Μπορεί να οραματιζόταν την ηλεκτρική μετακίνηση από τα παιδικά του χρόνια. Μπορεί να επιστράτευσε ακόμη και οδηγούς αγώνων για την καμπάνια της προώθησης του οράματός του. Αλλά εν έτει 1985, η ηλεκτρική αυτοκίνηση δεν ήταν αυτό που θα αποκαλούσαμε «trend». Όταν μάλιστα η υλοποίηση του οράματός σου μοιάζει με πλαστικό αυτοκινητάκι με πετάλια για παιδιά προσχολικής ηλικίας, η απόσταση από την πλάκα γίνεται πολύ μικρή.

Sinclair C5

Αναφερόμαστε στο Sinclair C5, το τρίκυκλο ηλεκτρικό αμαξίδιο και προσωπικό όραμα του Sir Clive Sinclair, που κυκλοφόρησε, σαν σήμερα, το 1985, αλλά κατάντησε πολύ σύντομα τίποτε περισσότερο παρά ένα αστείο. Ευθύς εξαρχής το μοντέρνο (για την εποχή) εμφανισιακά C5 αντιμετώπισε αξεπέραστα προβλήματα. Πρώτα από όλα, κανείς δεν πείστηκε ότι στη βροχερή Αγγλία ένα τέτοιο προϊόν που άφηνε εντελώς εκτεθειμένο τον οδηγό του θα είχε καμία τύχη. Η διαπίστωση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στη φαεινή ιδέα να γίνει το λανσάρισμα μέσα στο καταχείμωνο. Σα να μην έφτανε αυτό, το Βρετανικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας «σκοτώνει» το C5 αποκαλώντας το, χωρίς περιστροφές, «σκουπίδι».

Όμως, το C5 ήταν μία αξιόλογη πρόταση, πλην πολύ πρώιμη και εντελώς λανθασμένα προωθημένη. Με τιμή 400 λίρες και δυνατότητα να οδηγηθεί από άτομα που δεν είχαν δίπλωμα οδήγησης (λόγω του ορίου των 25 χ.α.ω.), θεωρητικά θα μπορούσε να δημιουργήσει το κοινό του. Τόσο όμως η νεαρή τεχνολογία των μπαταριών, όσο και τα εμφανή σχεδιαστικά του προβλήματα που υπερτονίστηκαν από τις λανθασμένες επιλογές του μάρκετινγκ έθαψαν πολύ γρήγορα τη φιλόδοξη ιδέα του Clive Sinclair. Η παραγωγή του C5 κράτησε μόλις λίγους μήνες και πριν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 1985, οι πωλήσεις περιορίστηκαν στις 17.000. Ωστόσο, ο αριθμός θεωρείται ακόμη και σήμερα -σχεδόν τριάντα χρόνια μετά- επιτυχία για ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα.

Ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, ο Sir Sinclair δεν το βάζει κάτω και από το Νοέμβριο του 2010 επιμένει με ένα ακόμη πρωτότυπο μοντέλο βασισμένο στην αρχική ιδέα, το Sinclair X1. Όπως δήλωσε στον Guardian: «Η τεχνολογία προχώρησε αρκετά και πλέον υπάρχουν νέες μπαταρίες διαθέσιμες, και το ξανασκέφτηκα το θέμα. Το C5 ήταν εντάξει, αλλά τώρα μπορούμε να κάνουμε καλύτερη δουλειά».

Το πρωτότυπο Χ1 θα έπρεπε να είναι έτοιμο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το περασμένο καλοκαίρι.