Nvidia GeForce4

Η σειρά GeForce που καθιέρωσε την Nvidia για αρκετά χρόνια στην κορυφή των τρισδιάστατων καρτών γραφικών, έκανε την εμφάνισή της το 1999 και έως σήμερα έχει φτάσει στην 11η γενιά της. Οι κάρτες GeForce4 που αντικατέστησαν την τρίτη γενιά πριν αυτή κλείσει ένα χρόνο στην αγορά, δεν έφεραν κάποια καινούρια τεχνολογία και αποτελούσαν πρακτικά εξελιγμένες εκδόσεις των GeForce2 και 3. Ωστόσο, λόγω της συρρίκνωσης της λιθογραφίας στη γραμμή παραγωγής της Nvidia, επιτεύχθηκαν μεγαλύτεροι χρονισμοί σε σχέση με την GeForcce3, απογειώνοντας τις επιδόσεις.

NVIDIA Geforce4 Ti

Κατά τα συνήθη πρότυπά της, η Nvidia παρουσίασε δύο σειρές μοντέλων GeForce4. Οι Ti από τη μία ήταν τα υψηλών επιδόσεων μοντέλα, συμβατά με την έκδοση DirectX 8.0. Σε σχέση με τις GeForce3 με την οποία ήταν παρόμοια, είχαν μεγαλύτερο χρονισμό πυρήνα και μνήμης, νέο και βελτιωμένο ελεγκτή μνήμης, κι έναν επιπλέον vertex shader. Οι ΜΧ από την άλλη, περιλάμβαναν τα οικονομικά μοντέλα που ήταν απευθείας εξέλιξη της παλαιότερης GeForce2 με κάποια χαρακτηριστικά από το GeForce4 Ti. Οι ΜΧ πρακτικά ήταν υποδεέστερες ακόμη και των GeForce3 και δεν διέθεταν vertex shaders. Στο τέλος του 2002 υπήρξε μία βελτίωση στον πυρήνα των Ti (NV28 από NV25) και ΜΧ (NV18 από NV17) προκειμένου να υποστηριχθεί το νεότερο πρότυπο στη θύρα για την κάρτα γραφικών AGP 8x. Μία τρίτη σειρά μοντέλων ήρθε να προστεθεί αργότερα στις GeForce4, η Go, με κάρτες αποκλειστικά για φορητούς υπολογιστές.

Η σειρά GeForce4 αντικαταστάθηκε από την πέμπτη γενιά ένα χρόνο αργότερα. Παρόλο που τα μοντέλα Ti ήταν ανώτερα σε επιδόσεις των ανταγωνιστικών Radeon 8500 της ATI, η τελευταία μπόρεσε να διατηρήσει το προβάδισμα στο μερίδιο της αγοράς υψηλών επιδόσεων, κυρίως λόγω του μεγαλύτερου κόστους των GeForce4 Ti.

Nvidia GeForce4

GeForce4 MX
GeForce4 Ti
Πυρήνας NV17 NV25
Interface PCI ή AGP 4x/8x AGP 4x/8x
Μνήμη 64-128 ΜΒ 64-128 ΜΒ
Χρονισμός 275-300 ΜΗz 250-300 MHz
Δίαυλος 64/128 bit 64/128 bit
Bandwidth 2,66-8 GB/sec 7,1-10,4 GB/sec
Fillrate 500-600 Mpixels/sec 1.000-1.200 Mpixels/sec
Έκδοση DirectX 7.0 8.1