Electronic Arts

28/ 05/ 1982 | Electronic Arts

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 28 Mαΐου 1982, ιδρύεται στις ΗΠΑ η Electronic Arts. Η εταιρεία πρωτοπόρος στα video games που προώθησε παγκοσμίως εκατοντάδες πρωτότυπες ιδέες ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Σήμερα είναι η τρίτη εταιρεία του χώρου, μετά τις Nintendo και Activision Blizzard.

Σχηματικά, η ιστορία της ΕΑ χωρίζεται σε δύο μέρη. Την έναρξη και την εκτόξευσή της, τη δεκαετία του ’80, και τη διόγκωση και επικράτησή της, τη δεκαετία του ’90.

The Bard’s Tale (1985): Ήδη από τα πρώτα χρόνια της, η ΕΑ διαθέτει πρωτοπόρους και εμπορικά επιτυχημένους τίτλους

Ξεκινώντας το 1982 σαν μία μικρή εταιρεία κατασκευής «in-house» παιχνιδιών (κυρίως για τους υπολογιστές της Apple), μέσα σε λίγα χρόνια εξασφάλισε επενδυτικά κεφάλαια ύψους 2 εκατομμυρίων δολαρίων και κατάφερε να αποσπάσει στελέχη από την Apple, την Atari, τη Xerox και τη VisiCorp. Ήδη τον τρίτο χρόνο λειτουργίας της, τα ετήσια έσοδα της εταιρείας έχουν σκαρφαλώσει στα 18 εκατ. δολάρια. Στον τέταρτο χρόνο (το 1986), η ΕΑ αποκτά και τα πρώτα της γραφεία εκτός ΗΠΑ, στο Λονδίνο της Μεγ. Βρετανίας. Είναι η εποχή που η ΕΑ μετατρέπει τους τίτλους της σε εκδόσεις κασέτας για home computers, διαδικασία την οποία μέχρι τότε, για την ευρωπαϊκή αγορά, είχε αναλάβει η AriolaSoft. Ανάμεσα στα πιο γνωστά παιχνίδια που διέθεσε η ΕΑ στην αγορά τη δεκαετία του ’80, συγκαταλέγονται τα M.U.L.E. (1983), One-on-One Basketball (1983), The Bard’s Tale (1985), Skate or Die! (1987) και Populus (1989).

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, η ΕΑ εξασφαλίζει πολυάριθμες άδειες από επίσημους αθλητικούς φορείς και μετατρέπεται πολύ γρήγορα σε εταιρεία συνώνυμο των sports games. Ήδη από το 1989 έχει εξασφαλίσει την άδεια του NBA (αμερικάνικο μπάσκετ) και NFL (αμερικάνικο ποδόσφαιρο), για να ακολουθήσουν το NHL (χόκεϊ) το 1991, FIFA (ποδόσφαιρο) και ΝCAA (κολεγιακό ποδόσφαιρο) το 1993, και NASCAR (αγώνες αυτοκινήτου) το 1997.

FIFA Soccer 2002: Μία σειρά από άδειες επίσημων φορέων, όπως FIFA, NBA, NCAA κ.α. οδήγησαν στη δημιουργία ενός ξεχωριστού τμήματος αθλητικών παιχνιδιών, την EA Sports

Την ίδια δεκαετία όμως ξεκινά και τις εξαγορές δραστήριων μικρών εταιρειών ανάπτυξης πρωτοποριακών παιχνιδιών που γίνονται τεράστιες εμπορικές επιτυχίες μέσα από το δίκτυο της ΕΑ. Το 1992 εξαγοράζει την Origin (σειρά Ultima), για να ακολουθήσουν οι Bullfrog (παιχνίδια διαχείρισης του P. Molyneux, όπως Populus, Syndicate και Dungeon Keeper) το 1995, η Maxis (σειρά Sim City) το 1997 και η Westwood (σειρά Command & Conquer) το 1998. Η επεκτατική αυτή τάση της ΕΑ συνεχίζει και την πρώτη δεκαετία του 2000. Στην κατοχή της περιέρχονται οι Dreamworks (2000), Criterion (2004), Digital Illusions (2006) και η BioWare (2008). Συνολικά, η ΕΑ με αυτόν τον τρόπο αποκτά 28 μικρούς και μεγαλύτερους developers, κάποιοι εκ των οποίων, όπως η Bioware, η Digital Illusions και η Maxis, γίνονται η βάση για να οργανωθούν θυγατρικά σχήματα, κάτω από την ομπρέλα της ΕΑ. Κάποιες όμως από αυτές έκλεισαν λίγα χρόνια μετά την εξαγορά τους.

Populus (1989): Η ΕΑ κατηγορείται ότι έκλεισε εταιρείες με πολύ σημαντική συνεισφορά, όπως η Bullfrog του Peter Molyneux.

H τακτική διόγκωσης της ΕΑ διά των εξαγορών δέχτηκε έντονες κριτικές. Όπως όλες οι εταιρείες που επιδιώκουν την κυριαρχία σε ένα τομέα της αγοράς, έτσι και η ΕΑ ακολούθησε την τακτική της εξάλειψης των μικρότερων ανταγωνιστών με αγορά και μετά κλείσιμό τους. Εταιρείες με πολύ αξιόλογους τίτλους στο ενεργητικό τους, όπως η Origin και η Bullfrog, πρώτα εξαγοράστηκαν από την ΕΑ και σε λίγα χρόνια διαλύθηκαν. Αυτά τα κλεισίματα συνοδεύτηκαν πάντα από μαζικές απολύσεις, τη στιγμή μάλιστα που η ΕΑ κατηγορείται ως μία από τις εταιρείες τεχνολογίας με τις χειρότερες συνθήκες εργασίας (σ.σ. υπήρξαν καταγγελίες ακόμη και για αναγκαστική εργασία έως και 100 ώρες την εβδομάδα). Γενικά, η ΕΑ έχει κατηγορηθεί για όλες σχεδόν τις κακές πρακτικές των μεγάλων εταιρειών, όπως η άσκηση μονοπωλιακών πολιτικών, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και οι μαζικές απολύσεις.

Σήμερα, η EΑ χωρίζεται σε 4 βασικά τμήματα: EA Games, EA Sports, EA Play (casual games), EA Interactive (online και mobile games) και διαθέτει 35 παραρτήματα και θυγατρικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Ο ετήσιος τζίρος της ξεπερνά τα 4 δισ. δολάρια και ο αριθμός των υπαλλήλων αγγίζει τους 9.400.

Tα γνωστότερα franchise της EA

  • Battlefield (2002 – )
  • Burnout (2004* – 2011)
  • Command & Conquer (2003* – )
  • FIFA (1994 – )
  • Mass Effect (2008* – )
  • Medal of Honour (2002* – 2010)
  • NBA Live (1989 – )
  • Need for Speed (1994 – )
  • Sim City (1994* – )
  • SSX (2000 – 2012)
  • Star Wars: Knights of the Old Republic (2003 – )**
  • The Sims (2000 – )

* χρονιά που αποκτήθηκαν τα δικαιώματα
** σε συνεργασία με την LucasArts