hotwired

27/ 10/ 1994 | Διαφημιστικο banner

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 27 Οκτωβρίου 1994, παρουσιάζεται το πρώτο διαφημιστικό banner στο επίσης πρώτο τεύχος του ηλεκτρονικού περιοδικού Hotwired («παράρτημα» του Wired). Η διαφήμιση εκείνη της AT&T δεν διαθέτει καν λογότυπο, παρά μόνο μία προτροπή σε κλικ.

Το 1994, οι χρήστες του Διαδικτύου είναι σχεδόν εξολοκλήρου Αμερικανοί και αριθμούν περί τα 30 εκατομμύρια. Στις ΗΠΑ υπάρχουν ακόμη ελάχιστοι ISPs, με τον κυριότερο την CompuServe, και οι ταχύτητες πρόσβασης δεν ξεπερνούν τα 24,4 kbps. Δεν έχει καν παρουσιαστεί ο Netscape Navigator και ο Internet Explorer, και ο κυριότερος browser παραμένει ακόμη το «προπατορικό» Mosaic.

Το πρώτο διαφημιστικό banner, ήταν μία απλή προτροπή σε κλικ.
Το πρώτο διαφημιστικό banner, ήταν μία απλή προτροπή σε κλικ.

Σε αυτό το περιβάλλον θα κάνει την εμφάνισή του το πρώτο διαφημιστικό banner, το οποίο συνοδεύει το πρώτο τεύχος του ηλεκτρονικού περιοδικού Hotwired. Με τον όρο «διαφημιστικό banner» εννοούμε την εικόνα που εμπεριέχει ενεργό σύνδεσμο προς τη σελίδα του διαφημιζόμενου. Η λεπτομέρεια αυτή είναι χρήσιμη, καθώς, εκείνη την εποχή, τα πρώτα banners έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε εταιρικά sites, αλλά οδηγούν προς άλλες σελίδες του ίδιου του site. Το banner ανήκει στην AT&T και δεν περιέχει καν το λογότυπο της εταιρείας, παρά μία απλή προτροπή «Have you ever clicked your mouse right here? You will» («Έχετε κάνει κλικ με το ποντίκι σε αυτό το σημείο; Θα το κάνετε»). Να σημειωθεί ότι το «You Will» είναι το κυρίαρχο μότο της ΑΤ&Τ εκείνη την περίοδο.

Η Volvo υπήρξε ο πρώτος, από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, πελάτης της διαδικτυακής διαφήμισης, λίγους μήνες μετά την ΑΤ&Τ.

Η ιδέα για τη διαφημιστική αξιοποίηση του banner (με μετρήσιμα στοιχεία) σε ιστοσελίδες έχει διατυπωθεί το Μάιο του 1994, από τον πρωτοπόρο του διαδικτυακού μάρκετινγκ, Κεν ΜακΚάρθι. Το «banner ad» (όρος που χρησιμοποιήθηκε από  τους συντελεστές του Hotwired) της ΑΤ&Τ αποτελεί την πρώτη υλοποίηση αυτού του μοντέλου. Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι οι πρωτοπορίες του Hotwired δεν σταματούν μόνο στην πρώτη ιντερνετική διαφήμιση, αλλά διέπουν την ίδια την ύπαρξή του, όντας το πρώτο διαδικτυακό (ηλεκτρονικό) περιοδικό της ιστορίας. Η αρχική επιτυχία είναι θεαματική, με το 44% των επισκεπτών του Hotwired να κάνουν κλικ στο banner. Για να γίνει αντιληπτό τι σημαίνει αυτός ο αριθμός, σήμερα, λιγότεροι από το 0,2% των επισκεπτών μίας σελίδας πατούν σε διαφημιστικό banner. Παρόλο που εκείνη την εποχή ήταν πολύ δύσκολο ακόμη και να περιγραφεί η λειτουργία ενός banner στους πιθανούς πελάτες, το επιτυχημένο εγχείρημα του Hotwired δημιουργεί ταχύτατα ρεύμα σε αυτό το είδος της εταιρικής προώθησης. Μέσα σε λίγα χρόνια το banner ad, με την εικόνα να αποκτά και κίνηση μέσω του προτύπου .gif, γίνεται κοινός τόπος στα web sites παγκοσμίως. Έτσι γεννιέται ένας ακόμη τεράστιος διαφημιστικός κλάδος με τζίρο δισεκατομμυρίων, ο οποίος στις ημέρες μας αποτελεί ξεχωριστή επιστήμη, χάρη στους προωθημένους αλγόριθμους που χρησιμοποιούνται προκειμένου να φέρουν στον χρήστη συγκεκριμένο περιεχόμενο ανάλογα με τις προσωπικές του προτιμήσεις.