Toy Story (1995)

22/ 11/ 1995 | Toy Story

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 22 Nοεμβρίου 1995, γίνεται η πρώτη προβολή στους κινηματογράφους του Toy Story. Είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους, εξ’ ολοκλήρου δημιουργημένη από ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Δια χειρός -μάγου του animation- Τζον Λάσιτερ.

Το Toy Story, της Pixar, υπήρξε η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία φτιαγμένη αποκλειστικά με υπολογιστές. Το κόστος παραγωγής του ήταν πολύ πιο περιορισμένο σε σχέση μία ταινία κινουμένων σχεδίων κατασκευασμένη με συμβατικές διαδικασίες. Συγκριτικά με το Lion King για παράδειγμα του 1994, το Toy Story κόστισε σχεδόν 35% λιγότερα (30 εκατομμύρια αντί 45) και ολοκληρώθηκε με το ένα όγδοο του προσωπικού (110 αντί για 800 άτομα). Στην παραγωγή εργάστηκαν 27 animators πάνω σε 400 μοντέλα χαρακτήρων. Για κάθε ένα από αυτά, κατασκευάστηκε πρώτα είτε ένα πρόπλασμα από πηλό, είτε ένα γραμμικό σχέδιο στον υπολογιστή. Κατόπιν, προγραμματίζονταν ο κώδικας για τον έλεγχο των κινήσεων και της ομιλίας. Το μοντέλο του Woody ήταν και το πιο σύνθετο, αφού απαιτήθηκαν 723 ρουτίνες κίνησης. Από αυτές, οι 270 μόνο για το πρόσωπό του, με τις 58 να αφορούν την κίνηση του στόματός του κατά την ομιλία.

Το πιο σύνθετο μοντέλο του Toy Story ήταν αυτό του Woody. Μόνο για την ομιλία σχεδιάστηκαν 58 διαφορετικές κινήσεις του στόματός του.
Το πιο σύνθετο μοντέλο του Toy Story ήταν αυτό του Woody. Μόνο για την ομιλία σχεδιάστηκαν 58 διαφορετικές κινήσεις του στόματός του.

Αφού ολοκληρώνονταν οι σκηνές, στη συνέχεια εφαρμόζονταν σε κάθε καρέ τα εφέ της φωτοσκίασης και τα λοιπά τεχνικά εφέ. Σε αυτό το σημείο αξιοποιήθηκε η πλατφόρμα φωτοαπόδοσης (rendering) RenderMan που άρχισε να αναπτύσσει, ήδη από τη δεκαετία του ’80, η Lucasfilms (πριν την εξαγορά της από τον Στιβ Τζομπς και την ίδρυση της Pixar). Για τη σύνθεση όλων αυτών των σκηνών και τη δημιουργία της τελικής ταινίας, συνολικής διάρκειας 81 λεπτών, χρησιμοποιήθηκαν 117 workstation SUN SPARCstation 20 (σ.σ. οι 87 με δύο επεξεργαστές και οι 30 με τέσσερις). Κάθε καρέ της ταινίας, απαιτούσε από 4 έως 13 ώρες υπολογιστικής επεξεργασίας. Συνολικά, για τα 114.240 καρέ του, το φιλμ απαίτησε 800.000 ώρες επεξεργασίας στον υπολογιστή. Επιπρόσθετα, κάθε ένα καρέ σήμαινε και 2 έως 15 ανθρωποώρες εργασίας. Όλα αυτά σε μία περίοδο τριών ετών, από το 1992 έως το 1995.

Η ταινία αποδείχτηκε και τεράστια εμπορική επιτυχία, καθώς έως σήμερα τα έσοδα από τις προβολές και τις ενοικιάσεις DVD, έχουν ξεπεράσει το δεκαπλάσιο του κόστους παραγωγής. Έκτοτε, ο δρόμος της επιτυχίας για την Pixar πέρασε από ταινίες-σταθμούς, όπως τα Monsters Inc, Finding Nemo, Cars και Wall-E.

H ομάδα του Λάσιτερ έχει ήδη κερδίσει ένα Όσκαρ το 1989, για τo Tin Toy . Την πρώτη της ταινία μικρού μήκους -διάρκειας μικρότερης από 5 λεπτά- κατασκευασμένη με υπολογιστές. είναι εξολοκλήρου δημιουργία του Τζον Λάσιτερ, επικεφαλής animator της Pixar και ίσως την πιο γνωστή προσωπικότητα στο χώρο του CGΙ (Computer Generated Imagery). Ο Λάσιτερ συμμετείχε στην ομάδα της Graphics Group, την εποχή που αποτελούσε μέρος της Lucasfilms. Τότε, στα 1986, ο Στίβ Τζομπς αποφάσισε να επενδύσει στην πρώιμη αυτή αγορά -που θα αποδειχτεί θησαυρός λίγα χρόνια αργότερα- εξαγοράζοντας το τμήμα, προς 5 εκατ. δολάρια. Έτσι δημιουργήθηκε η Pixar, της οποίας το έργο θα αποφέρει ως σήμερα 26 Όσκαρ, 7 Χρυσές Σφαίρες και 3 βραβεία Γκράμι.