NVIDIA Geforce 256

31/ 08/ 1999 | Nvidia GeForce

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 31 Αυγούστου 1999, ανακοινώνεται η κάρτα γραφικών GeForce της Nvidia. Η GeForce 256 λανσάρεται ως η πρώτη κάρτα με πραγματική 3D GPU, καθώς σε αυτήν για πρώτη φορά η τεχνική T&L (Transform and Lighting) υλοποιείται σε επίπεδο hardware. Η GeForce 256 μπήκε σε κυκλοφορία τον Οκτώβριο του 1999.

Το όνομα GeForce προήλθε από διαγωνισμό της Nvidia για τον τίτλο της κάρτας που θα διαδεχόταν την οικογένεια TNT, το 1999. Το όνομα επιλέχθηκε από 12.000 προτάσεις.

Όταν πρωτοκυκλοφόρησε η GeForce 256 είχε θεωρητικό προβάδισμα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, περίπου 50% στο ρυθμό ανανέωσης (frame rate). Ωστόσο, τα πλεονεκτήματά της δεν γίνονται αμέσως αξιοποιήσιμα και εμφανή. Για να αποδώσει τα μέγιστα θα πρέπει να τα παιχνίδια να υποστηρίζουν hardware T&L, ενώ και οι αρχικοί drivers «έπνιγαν» τις πραγματικές επιδόσεις της GPU. Εκείνη την εποχή κυριαρχεί ακόμη το Glide API, όπου οι κάρτες της 3dfx δεν έχουν αντίπαλο. Εμφανής η ανωτερότητα της GeForce 256  ήταν μόνο σε συνδυασμό με χαμηλών δυνατοτήτων κεντρικό επεξεργαστή (π.χ. Celeron 300). Από την άλλη όμως ήταν πανάκριβη, οπότε ένας τέτοιος συνδυασμός μόνο συνηθισμένος δεν ήταν.

Η αξία του ολοκληρωμένου NV10 που βρισκόταν στην καρδιά της GeForce 256 είναι αδιαμφισβήτητη. Πέρα από την τεχνολογική ανωτερότητα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, έδωσε την δυνατότητα στην Nvidia να μπει και στην επαγγελματική αγορά CAD, με την Quadro (NV10GL). Για να φανούν όμως τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας της Nvidia στον πολυπληθέστερο τομέα του 3D gaming, θα πρέπει να έρθει η GeForce 2 ένα εξάμηνο αργότερα, καθώς και να απαντήσει η ATI με τη Radeon, οπότε και το hardware T&L θα αρχίσει να γίνεται κοινός τόπος στα παιχνίδια.

NVIDIA GEFORCE 256

GPU: Nvidia NV10
Λιθογραφία: 220 nm
Δίαυλος: 128bit, AGP 4x, PCI
Μνήμη: 32 ή 64 MB SDRAM (DDR από Φεβρουάριο του 2000)
Χρονισμός: 120 MHz
Bandwidth: 2,656-4,8 GB/sec
Fillrate: 480 Mpixels/sec
Έκδοση DirectX: 7.0