12/ 08/ 1990 | Amstrad CPC plus / GX4000

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 12 Αυγούστου 1990, η Amstrad ανακοινώνει την επόμενη γενιά οικιακών υπολογιστών CPC και μία παιχνιδοκονσόλα βασισμένη στο ίδιο hardware: τα CPC plus και GX4000 αντίστοιχα. Πρόκειται για την τελευταία της συμμετοχή στην οικιακή αγορά, αδυνατώντας πλέον να αντιπαρατεθεί στους 16μπιτους κυρίαρχους της κατηγορίας, τόσο των υπολογιστών όσο και των κονσολών.

 Οι υπολογιστές 464 Plus, 6128 Plus και η κονσόλα GX4000 μοιράζονταν, με ελάχιστες διαφορές, το ίδιο hardware. Πρακτικά αποτελούσαν εξέλιξη των προηγούμενων CPC464 και 6128, με πανομοιότυπο επεξεργαστή και βελτιώσεις στα κυκλώματα των γραφικών και του ήχου. Βελτιώσεις που ειδικά στον τομέα των γραφικών ήταν σημαντικές. Τα CPC Plus και GX4000 διέθεταν μεγαλύτερη παλέτα των 4.096 χρωμάτων (από μόλις 27 των προηγούμενων CPC), ώστε να ανταποκρίνεται στα στάνταρ της Amiga και του Atari ST. Ενώ παρέμεναν πανομοιότυπα τα τρία modes γραφικών (160×200 με 16 χρώματα, 320×200 με 4 χρώματα και 640×200 με 2 χρώματα), η ύπαρξη 32 sprites σε επίπεδο hardware ανέβαζαν το συνολικό αριθμό των ταυτόχρονα εμφανιζόμενων χρωμάτων στην οθόνη στα 32 (16 των γραφικών του φόντου, 15 των sprites και ένα του περιθωρίου). Τέλος, για πρώτη φορά υποστηριζόταν hardware scroll.

Amstrad 6128 Plus

Από εκεί και πέρα όμως, κάθε αντιπαράθεση με τους Atari ST και Amiga, και μάλιστα πέντε ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία τους, ήταν συντριπτική για τους CPC Plus. Για μία ακόμη φορά η Amstrad ήταν αναγκασμένη να επενδύσει αποκλειστικά στη χαμηλή τιμή σε συνδυασμό με τον πλούσιο εξοπλισμό, που για τους CPC Plus μεταφραζόταν σε στάνταρ μόνιτορ και κασετόφωνο για τον 464+ ή floppy disk drive για τον 6128+. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Amstrad επέμεινε στο ιδιαίτερο φορμά του FDD των 3 ιντσών, δυσκολεύοντας και πάλι την αγορά. Σε ό,τι αφορά το GX4000, η κονσόλα λανσαρίστηκε αρχικά στην Αγγλία στην τιμή των 99 λιρών, με τα παιχνίδια της να κοστίζουν 25 λίρες το καθένα.

Κατά συνέπεια, η πορεία τόσο των υπολογιστών όσο και της κονσόλας βασιζόταν στην υποστήριξη των εταιρειών ανάπτυξης λογισμικού και παιχνιδιών. Όμως το 1990 δεν ήταν 1984 (σ.σ. έτος κυκλοφορίας του CPC464). Η τεχνολογία τους ήταν πλέον ξεπερασμένη, ενώ ειδικά στην περίπτωση του GX4000 η επένδυση της Amstrad σε έναν τομέα που δεν γνώριζε αποδείχτηκε υπερβολικά ριψοκίνδυνη και τελικά λανθασμένη. Απέναντι στα SNES και Mega Drive της εποχής του, τεχνολογικά ήταν από σχεδόν ισάξιο (Mega Drive) έως εμφανώς υποδεέστερο (SNES). Αλλά η Amstrad δεν διέθετε ούτε τα κονδύλια, ούτε την τεχνογνωσία, ούτε τις δυνατότητες των Nintendo και Sega αντίστοιχα. Στην ολιγόχρονη πορεία της, η κονσόλα της Amstrad απέκτησε μόλις 40 τίτλους παιχνιδιών. Η δε μοίρα των αντίστοιχων home computer ήταν το ίδιο κακή. Τα 20 εκατομμύρια της διαφημιστικής καμπάνιας δεν ήταν ικανά να φέρουν σημαντικές πωλήσεις και η παραγωγή τους διακόπηκε πολύ σύντομα.

Μετά από αυτά τα μοντέλα, η Amstrad έπαψε να επενδύει στην αγορά οικιακών υπολογιστών και κονσολών και έμεινε για μερικά χρόνια ακόμη στην πολύ πιο προσοδοφόρα αγορά των PC συμβατών.

Διαφημιστικό σποτ GX4000

AMSTRAD CPC 464/6128 PLUS

Επεξεργαστής: 8bit Zilog Z80A στα 4 MHz
Μνήμη RAM: 64 KB / 128 KB
Μνήμη ROM: 32 KB
Γραφικά: 160×200 έως 640×200, 32 χρώματα από παλέτα 4.096, 32 sprites
Ήχος: AY-3-8912, 3 κανάλια ήχου (8 οκτάβων), 1 θορύβου
Media: Κασετόφωνο / Floppy Disk Drive 3»
Θύρες: RGB, Audio (stereo), RS-232, Cartridge, Expansion, 2x Joystick, Light Pen, εξωτερικό FDD (6128+)
Λειτουργικό Σύστημα: AMSDOS, CP/M 2.2, CP/M +

AMSTRAD GX4000

Επεξεργαστής: 8bit Zilog Z80A στα 4 MHz
Μνήμη RAM/ROM/VRAM: 64 KB / 32 KB / 16 KB
Γραφικά: 160×200 έως 640×200, 32 χρώματα από παλέτα 4.096, 32 sprites
Ήχος: AY-3-8912, 3 κανάλια ήχου (8 οκτάβων), 1 θορύβου
Media: Cartridge (μεγέθους έως 512 ΚΒ)
Θύρες: RGB, Audio, SCART, Cartridge, Expansion, 2x Joystick, Light Gun
Λειτουργικό Σύστημα: 25×18,4×4,4 εκατοστά